Ett bra möte
Den som har dövblindhet kan inte göra egna anpassningar.
Det måste vi andra ordna.
Tänk på detta om du ska arrangera ett möte.
Före mötet:
- Se till att ni kommer ha gott om tid.
- Hitta en plats där ni kan stänga ute onödiga ljud.
- Se till att det är bra belysning i rummet.
Ditt ansikte måste ha bra ljus.
- Använd enfärgade kläder, som syns bra mot din hudfärg.
Då är det lättare att se ditt ansikte och dina händer.
Under mötet:
- Börja med att fråga hur du kan göra samtalet enklare?
- Berätta och beskriv hur det ser ut i rummet.
- Fråga var du ska sitta,
så att du syns och hörs så bra som möjligt. - Det är personen med dövblindhet som själv ska bestämma
vilka som ska vara med på mötet. - Det är bra om det är samma tolk
som är med vid möten som liknar varandra. - Den som har dövblindhet och tolken ska få sätta sig först.
Sedan kan du sätta dig bredvid tolken. - Vänd dig mot personen med dövblindhet när du pratar, inte mot tolken.
- Ta det lugnt.
- Berätta vad som händer i rummet och vad du ser.
- Sammanfatta ibland. Så ni vet att ni är överens.
- Ta paus om ni har ett långt möte. Den som har dövblindhet blir lätt trött.
Efter mötet:
- Sammanfatta mötet och vad ni bestämt. Var tydlig.
- Skicka ut skriftlig information, på det sätt som önskas.
Det ger personen möjlighet att kontrollera att inget har glömts bort.