Vägledning i arbetet kring barn med dövblindhet och deras familjer
Denna vägledning är till för att underlätta för olika professioner att utforma och erbjuda stöd som barn, ungdomar och deras familjer behöver för en fungerande vardag. Genom vägledningen görs kunskapen mer synlig och tillgänglig för professionella.
Vägledningen består av fem områden:
- Upptäcka
- identifiera
- Kartlägga
- Insatser
- Samverkan
Till vägledningen hör en modell som har formen av ett hjul. Modellen innehåller de fem områdena med individen och dess anhöriga i mitten. Områdena ska inte ses som avgränsade utan går in i och påverkar varandra.
Upptäcka
Det är viktigt att hörselnedsättning och synnedsättning upptäcks tidigt hos barn för att de ska kunna få proaktiva insatser så tidigt som möjligt.
Identifiera
Inom habiliteringen krävs det rutiner för att identifiera barnen. Ofta krävs det både en medicinsk och funktionell bedömning för att kunna fastställa dövblindhet hos barn och ungdomar.
Kartlägga
För att kunna planera insatser är det viktigt att ta reda på hur situationen ser ut för barnen och familjen. Frågor till både barnet och vårdnadshavare kan hjälpa till att ringa in behov och prioritera insatser.
Insatser
Barn med dövblindhet och deras familjer behöver olika typer av insatser beroende på barnets ålder. Det kan handla om föräldrastöd i att samspela och kommunicera med det lilla barnet eller psykosocialt stöd till ungdomar,
Samverkan
Det behövs samverkan mellan olika verksamheter för att barn och deras familjer ska kunna få ett så bra stöd som möjligt.
Innehåll
- Stöd till professionella
- Vägledning
- Kommunikation
- Teknik och hjälpmedel
- Psykosociala frågor
- Psykologiska frågor
- Medicinska frågor
- Våra forum